Cykl | Nowe spojrzenie na warszawski modernizm
Cykl | Nowe spojrzenie na warszawski modernizm
Poniedziałek, 5 października 2020
18:30
Poniedziałkowe wykłady organizowane przez Centrum Interpretacji Zabytku - kontynuacja cyklu
Miejsce: Lapidarium Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 28 Cykl: Nowe spojrzenie na warszawski modernizm Prowadząca: prof. Marta Leśniakowska
17 sierpnia (poniedziałek), godz. 18.30 Warszawskie arkadie. Osiedle jako polityka
Osiedla mieszkaniowe jako modernistyczna koncepcja zamieszkiwania wypracowywana w ciągu całego XX wieku w różnych europejskich środowiskach, głównie w CIAM i Bauhausie, zajęły w Polsce, zwłaszcza w Warszawie, miejsce kluczowe. Bilety dostępne na wykład online https://bit.ly/39njCHJ
7 września (poniedziałek), godz. 18.30 Czwarta Warszawa. Modernista w piekle kompromisów
Dlaczego Warszawa wygląda tak, jak wygląda? Co wpłynęło na jej urbanistykę i architekturę? Czy fenomen tego miasta, przybranego w symbole i metafory, uwikłanego w czas, pamięć i historię, tkwi w tym, że Warszawa jest rekonstrukcją, architektonicznym spektaklem ukierunkowanym na stworzenie nowego typu miasta, którego celem było „wyrażenie pragnień nowego ustroju”?
5 października (poniedziałek), godz. 18.30 Plac. Krótka historia polityki emocji.
Plac Piłsudskiego w Warszawie jako narodowa Agora jest miejscem, w którym w wysokim stopniu kumulują się, nakładają na siebie i wypierają społeczne emocje. Ich historię będziemy śledzić w długim trwaniu tej szczególnej, nasyconej afektywnie przestrzeni.
Prowadząca: prof. Marta Leśniakowska Jest historyczką sztuki, wykładowcą akademickim, profesorem w Instytucie Sztuki PAN. Ma rozległe zainteresowania badawcze obejmujące studia nad problematyką nowoczesnej architektury i kultury wizualnej, zwłaszcza fotografii, ich historią, teorią i krytyką w perspektywie transdyscyplinarnej. Odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrnym Medalem Zasłużona Kulturze Gloria Artis. Jest także aktywna jako krytyczka sztuki i kuratorka kilku wystaw sztuki współczesnej.